Trafiekcijfers januari 2011

 

Vergelijking tussen de periode Jan 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
295
241
-18,3%

Commentaar:

Tot onze spijt werd de officiële bewegingsstatistiek nog niet gepubliceerd. We zien ons bijgevolg genoodzaakt alleen de eigen vaststellingen te gebruiken.

Het totaal aantal bewegingen van commerciële toestellen daalde in januari 2011 met 18,3 %. Dit is op zich een forse achteruitgang. Bij nader onderzoek echter merken we op, dat de daling gedeeltelijk te verklaren is door onvoorziene omstandigheden: januari 2010 bracht ons, analoog naar december 2009, een 25-tal extra MKA-bewegingen dank zij een tijdelijk importcontract uit Egypte. Deze trafiek ging dit jaar voor Oostende verloren, vnl. ten voordele van Luik, waar andere vervoerders de vracht afsnoepten.

In vergelijking met 2010 brachten de weersomstandigheden ons in januari 2011 28 uitwijkingen minder. Dit brengt ons op een totaal van minus 53 bewegingen, wat overeenkomt met de hogervermelde vaststellingen.

We spelen echter geen struisvogelpolitiek: er was daadwerkelijk een aanzienlijke vermindering, wat uiteraard voor de luchthaven minder inkomsten betekende.

In tegenstelling tot de onheilspellers van WILOO, wagen wij ons niet aan schattingen van de vervoerde tonnage. Hiervoor ontbreekt te veel informatie over de aard van de beladingen.

Wij stellen vast, dat WILOO alweer met opzet geen woord rept over passagierstoestellen. De conclusies van de heerschappen blijken bijgevolg waardeloos.


Wij betreuren, dat de lange-termijn prognoses, die wij reeds herhaaldelijk publiek maakten, met de voorlopige vaststellingen voor januari 2011, bevestigd werden.

Het jarenlange besluitloze luchtvaartbeleid van de Vlaamse regering, waarbij men de meeste dossiers gewoon laat aanslepen, ligt aan de basis van slechte resultaten van de kustluchthaven.